امروز سه شنبه  ۷ آذر ۱۴۰۲

چه طور در مترو و بی‌آرتی، سالم به مقصد برسیم؟/ پیام سلامتی

استفاده از حمل‌ونقل عمومی خیلی سخت است. مترو و اتوبوس بی‌آرتی شلوغ است، سوار شدن و سالم رسیدن به مقصد در ازدحام و شلوغی، از هفت‌خوان رستم هم سخت‌تر است. امروز هفتم اردیبهشت‌ماه روز ایمنی حمل و نقل است و به همین دلیل است که راهکارهایی برای زنده ماندن در حمل و نقل عمومی، پیشنهاد داده‌ایم، راهکارهایی که می‌تواند استفاده از حمل و نقل را برای شما راحت‌تر کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ از شرق به غرب رفتن در کلانشهرها این روزها مانند یک سفر بیرون‎شهری زمان می‎‌برد. به جز مدت زمان زیاد، این ازدحام و شلوغی است که می‌تواند گاهی برای افرادی که از مترو و اتوبوس بی‌آرتی استفاده می‌کنند، سخت و جان‌گداز باشد. پاره شدن بند کیف، درز مانتو و دکمه، فشردگی، کمردرد، گرمازدگی و غش و حتی گرفتگی عضلات و ضرب‌دیدگی می‌تواند از خطرات احتمالی استفاده از حمل و نقل عمومی، مترو و اتوبوس بی‌آرتی باشد. به همین دلیل است که روش‌هایی برای زنده ماندن در سیل عظیم جمعیت داریم.

سهولت در رفت‌وآمد

 فرض ما بر این است که شما همیشه، از مترو و اتوبوس بی‌آرتی استفاده می‌کنید و برای حفظ محیط‌زیست، به موقع رسیدن و اقتصاد، سبک زندگی درست شهرنشینی را انتخاب کرده‌اید و از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید. برای زنده‌ماندن در این اقیانوس بی‌انتهای جمعیتی، اما روش‌های ساده‌ای وجود دارد.

  • بهتر است که در ساعاتی از روز که مترو و اتوبوس بی‌آرتی خلوت‌تر است، از این وسایل، استفاده کنید، اما اگر شاغل‌اید و متعاقبا زمان استفاده از حمل‌ونقل عمومی‌شما، در زمان پرتردد است، باید روش‌های دیگری را انتخاب کنید.
  • اگر اتوبوس و مترو شلوغ است، نزدیک در نایستید. بهترین مکان برای اتوبوس بی‌آر‌تی و مترو، در راهروی بین صندلی‌هاست. جایی که افرادی کمتری در آنجا می‌ایستند. فضایی که دو واگن مترو، به هم وصل می‌شوند نیز بهترین مکان برای ایستادن و در امان ماندن از شلوغی مترو است.
  • اگر مترو سوارید، بهتر است سوار واگن‌های میانی که عموما از پله‎ها دورند و خلوت‎ترند، شوید.
  • اگر برایتان امکان دارد، به دیواره واگن و اتوبوس تکیه دهید تا کمرتان، به دلیل ایستادن طولانی‌مدت آسیب نبیند.
  • هم در زمان سوار شدن اتوبوس و هم مترو، اجازه دهید تا اول از همه، مسافرین پیاده شوند و بعد شما سوار وسایل نقلیه شوید.
  • اگر نزدیک ایستگاه مقصد هستید، از یک ایستگاه جلوتر، برای پیاده شدن اقدام کنید.

امداد سریع و سیر

وقتی بیش از یک میلیون نفر هر روز از مترو استفاده می‌کنند، طبیعی است که این وسیله نقلیه پر از حوادث و اتفاق باشد. بخشی از اتفاقات و حوادثی که در مترو و اتوبوس بی‌آرتی افتاق می‌افتد، فردی و بخش دیگری‌ هم عمومی است.

گرمازدگی: تصورش هم سخت است، هوا گرم است، مترو و اتوبوس دیر می‌آیند و همه این‌ها جمعیتی را که تمایل به سوار شدن دارند، زیاد می‌کند. اگر هم مترو و اتوبوس برسد، همه مسافرین دوست دارند، خود سوار شوند، همه این‌ها می‌تواند شلوغی و ازدحام و مهم‌تر از آن، گرما را بیشتر هم کند. گرمازدگی در زمان شلوغی مترو و اتوبوس بی‌آرتی خیلی عجیب و دور از انتظار نیست، مخصوصا اگر تهویه مترو و اتوبوس هم خراب باشد و باد گرم از پنجره به درون اتوبوس بیاید. گرمازدگی اما واکنش طبیعی بدن به گرمای بیش از اندازه است، زمانی که قصد دارد، حرارت بدن را پایین بیاورد. برای جلوگیری از گرمازدگی بهتر است که در طول روز آب مخلوط به خاکشیر، تخم شربتی و لیمو ترش مصرف کنید. سردرد، حالت تهوع، ضربان قلب بالا و دمای بالای بدن از نشانه‌های گرمازدگی است. اگر خودتان یکی از این نشانه‌ها را دارید، سریع آب بنوشید. اما اگر فردی دچار گرمازدگی شد، به او آب بدهید، پایش را بالا نگه دارید و سعی کنید تا لباس‌های او را کم کنید. استفاده از پنکه دستی در این زمان، می‌تواند دمای بدن را کاهش دهد و با اورژانس تماس بگیرید.

افت فشار خون و غش: اگر ازدحام جمعیت خیلی بالاست، مراقب باشید، خط فشار به قلب، دست و پا و یا حتی سر وجود دارد. تلاش کنید، تا خود را به محلی برسانید که در معرض کمتری از فشار قرار دارید. از مسافرین اطرافتان بخواهید که به شکلی بایستند تا شما کمتر فشار را احساس کنید. اگر دچار ضعف و افت فشار خون شدید، سعی کنید، از مترو و یا اتوبوس پیاده شوید. نرسیدن اکسیژن به مغز، می‌تواند باعث افت فشار خون، ضعف و غش شود. برای جلوگیری از ضعف، بهتر است که سر خود را بین دو پا قرار دهید. اگر فردی بیهوش شد، جریان خون را در بدن او برقرار کنید. پاهایش را بالا ببرید تا جریان خون به مغز برسد.

کوفتگی و ضرب‎دیدگی: ممکن است فشار و ازدحام این قدر زیاد باشد که پوست شما آسیب ببیند و کوفته شود و یا ضرب ببیند. گذاشتن یخ، گرفتن حمام سرد و بستن باند پارچه‎ای می‎تواند تورم را کاهش دهد.

حمله عصبی: خستگی در محل کار، گرما، فشار و همه اتفاقات جانبی دیگر، می‌تواند باعث حمله عصبی شود. تنش در اتوبوس بی‌آرتی و مترو پدیده شایعی است. اگر به شما حمله عصبی دست داد، آرام باشید، تا ده شماره بشمارید و بعد نفس عمیق بکشید. اگر می‌توانید محل را ترک کنید تا تنش شما هم کاهش پیدا کند. اگر یکی از مسافران مترو و اتوبوس دچار تنش شدند، هیچ‌گاه حرفی نزنید که او را عصبانی کند، او را آرام کنید و به آرامی‌با او برخورد کنید.

پرتاب و سقوط: ممکن است، شما و یا دیگر مسافران از جایگاه ایستگاه مترو و یا اتوبوس بی‌آرتی سقوط کند. قبل از این که اتوبوس به محل ایستگاه بی‌آرتی برسد، اگر در خیابان افتادید از دیگران بخواهید که به شما کمک کنند تا صدمه نبینید. اگر سقوط به دلیل ازدحام و یا سرگیجه در جایگاه مترو بود، به یکی از کارمندان مترو اطلاع دهید تا واگن قطار را نگه دارد، کارمندان مترو در این شرایط بهترین کمک را به شما می‌کنند. آن‌ها می‌دانند در صورت سقوط هر کدام از مسافران، چه کارهای ایمنی باید انجام داد. هیچ‎گاه برای کمک کردن، خود دست به کار نشوید، ممکن است، شما هم به درون جایگاه ریل بی‌افتید.

کلیدواژه‌ها:

0
/
۱۴۰۲/۰۲/۰۷- ۱۶:۰۳
/
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است
لینک کوتاه