به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر به نقل از شهروند آنلاین؛ «بسیاری از اتباع به اعتبار نام و نشان هلالاحمر به مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران مراجعه میکنند و در صورت وجود مشکلات مالی از واحد مددکاری کمک میگیرند.» این را «فرشته مهدوی شریفه»، مسئول مددکاری مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران میگوید که حدود 3 سال از فعالیتش در این مسئولیت میگذرد.
او درباره مراجعه اتباع غیرایرانی به این مرکز درمانی شبانهروزی در شرق تهران میگوید: «مراجعان مجتمع دارویی درمانی هلال از تمام شهرهای کشور هستند. اتباع هم به عنوان بخشی از مراجعان، از گوشهوکنار کشور به تهرانپارس میآیند. واحد مددکاری مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران از زمان راهاندازی این مجتمع به بیماران نیازمند خدماترسانی میکند و اتباع نیازمند هم در صورت مراجعه و شناسایی، از حمایتهای خیران و همچنین مددکاری مجتمع بهرهمند میشوند.»
نداشتن مدارک هویتی و مدارک شناسایی معتبر، باعث شده تا بسیاری از اتباع امکان استفاده از خدمات درمانی را نداشته باشند و به دلیل بالا بودن هزینههای بخش خصوصی، عملا از چرخه درمان خارج شوند و بیماری خود را پیگیری نکنند، اما بخش مددکاری مجتمع دارویی درمانی هلال ایران این افراد را به خیران معرفی کرده و همچنین با کاستن از برخی هزینهها، استفاده آنها از خدمات دارویی درمانی را ممکن میکند.
مهدوی میگوید: «بخشی از کمکهای مجتمع به بیماران، به صورت کم کردن هزینههای خدمات درمانی است. از طرفی پزشکان خیری در مجتمع داریم که از بیماران نیازمندی که بخش مددکاری به آنها معرفی میکند دستمزدی دریافت نمیکنند یا بخشی از هزینه دستمزد را کم میکنند. نوع دیگری از حمایتهای ما، کمک گرفتن از خیران و سازمان داوطلبان برای تامین هزینههای بیماران است.»
هماهنگی با سایر بیمارستانها
مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران مرکزی روزانه است و به همین دلیل بخش بستری شبانهروزی برای نگهداری از بیماران در آن وجود ندارد. با این حال بیمارانی که به عمل جراحی و بستری شدن نیاز دارند با هماهنگی بخش مددکاری با سایر بیمارستانها، در بیمارستانهای تهران پذیرش و بستری میشوند.
مهدوی میگوید: «درست است که ما بخش بستری برای نگهداری شبانهروزی از بیماران نداریم، اما بیماران نیازمند این خدمات را به صورت غیرمستقیم از ما دریافت میکنند. ما این کار را با هماهنگی با سایر بیمارستانها انجام میدهیم و بیمار به اعتبار معرفی و ارجاع از مجتمع دارویی و درمانی، پذیرش و بستری میشود.»
معرفی بیماران و مراجعان از مددکاری به سازمان داوطلبان باعث شده تا علاوه بر حمایتهای درمانی و دارویی، از دیگر خدمات هم بهرهمند شوند.
مهدوی میگوید: «با مراجعه هر بیمار به مددکاری، وضعیت معیشت، تحصیل، سلامت خانواده و … مورد ارزیابی قرار میگیرد. ما مراجعانی داریم که تنها یکی از افراد خانواده برای درمان بیماری به هلالاحمر آمده اما خیلی زود زیر چتر حمایتی خیران قرار گرفته. وضعیت تحصیل و حتی کمک به تهیه مدارک هویتی را هم داوطلبان برعهده گرفته است. این مسأله در بین اتباع بسیار شایعتر است. این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی و مالیای که دارند امکان اینکه به پزشک مراجعه کنند را ندارند و در مراکز دولتی به دلیل نداشتن مدارک شناسایی امکان بهرهمندی از بسیاری خدمات را ندارند.»
نگرانی از تامین هزینه درمان
عمل چشم، یکی از مهمترین خدماتی است که اتباع از مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران دریافت میکنند. «محمداسحاق فولادی» که هفتمین دهه از زندگیاش را میگذراند به تازگی در این مرکز عمل آبمروارید را پشت سر گذاشته و بینایی خود را دوباره به دست آورده است. او میگوید: «دیدم تار شده بود، اما وقتی برای عمل به مرکز هلالاحمر مراجعه کردم گفتم اگر هزینه این عمل زیاد شود نمیتوانم آن را پرداخت کنم و چشمم را عمل نمیکنم، اما پزشک، من را به مددکاری معرفی کرد و همه کارهای عمل را مددکاری برای ما انجام داد. از حدود 6 میلیون هزینه عمل یک چشم، تقریبا 500 هزار تومان هزینه ما شد و بقیه را خیران تقبل کردند.»
او که امسال برای دومین بار عمل آب مروارید انجام داده میگوید: «چشم دیگرم را هم چند سال پیش در همین مرکز عمل کرده بودم. اینجا را نمیشناختم ولی به دلیل اینکه مرکز برای هلالاحمر بود به آنجا مراجعه کردم.»
چند هفتهای از عمل دومین چشمش گذشته. این روزها داوطلبان هلالاحمر را برای کمک به تامین ویلچر و وسایل توانبخشی در خانهاش میبیند. او میگوید: «من معلول هستم و توان حرکت کردن ندارم. شغل و درآمدی هم ندارم که بخواهم با پول آن، برای خودم ویلچر بخرم، اما یکی از خیران هلالاحمر اعلام کرده برای خرید ویلچر به من کمک میکند.»
«فاطمه ابراهیمی» یکی دیگر از مددجویان اتباع است که برای عمل چشم به مجتمع دارویی و درمانی هلال مراجعه کرده. دخترش میگوید: «مادرم قبل از اینکه به هلالاحمر برویم خیلی نگران خرج عمل بود، اما مددکاری گفت که به ما کمک میکند تا بخشی از هزینهها را کم کنند. پزشک هلالاحمر هم قبول کرده بود که حقالزحمه خود را نگیرد. اگر این کمکها نبود ما نمیتوانستیم چشم مادر را عمل کنیم چون به دلیل نداشتن بیمه، باید هزینه خیلی زیادی برای آن پرداخت میکردیم.»
بهرهمندی 502 مراجع اتباع از خدمات مددکاری
این روزها روند حمایتهای مددکاری از مراجعان و به ویژه اتباع در مرکز دارویی و درمانی هلال با کمی تغییر نسبت به گذشته پیگیری میشود؛ هزینههای بیماران بعد از مراجعه و دریافت خدمات درمانی مختلف، به کمک خیران سازمان داوطلبان به آنها برگردانده میشود. به گفته مهدوی، با این روش بیماران به جای اینکه برای هر خدمت درخواست کمکهای بخش مددکاری را داشته باشند، میتوانند این کمکها را یکجا دریافت کنند. دکتر «شاهرخ رامین»، رئیس مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران میگوید: «بر اساس اعلام واحد مددکاری این مجتمع در 6 ماهه نخست امسال 502 نفر از اتباع افغانستانی از خدمات حمایتی برای بخشودگی تمامی یا بخشی از هزینههای درمانی خود استفاده کردهاند.»
او میگوید: «از آنجا که جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران عضوی از نهضت جهانی صلیبسرخ و هلالاحمر است؛ بر مبنای اصول بیطرفی، بیغرضی و جهانشمولی این نهضت، پذیرش اتباع خارجی برای دریافت خدمات درمانی از سرپایی تا بستری انجام میشود و افراد بسیار نیازمند میتوانند علاوه بر استفاده از خدمات درمانی از حمایتهای واحد مددکاری این مجتمع بهرهمند شوند.»
گرچه اتباع مثل سایر مراجعان از تمام انواع خدمات درمانی مجتمع دارویی استفاده میکنند، اما به گفته دکتر رامین بیشترین مراجعه آنها به این مجتمع هلالاحمر، خدمات اتاق عمل چشم و همچنین بخشهای تخصصی درمانگاه است.»