جمعه ٠٤ اسفند ١٣٩٦
اقدامات ايمني قبل از وقوع كولاك و يخبندان - با عايق‌بندي ديوارها، درزگيري‌‌شكاف در و پنجره‌ها، پوشاندن پنجره‌ها با پلاستيك مخصوص و نصب پنجره‌هاي مناسب كولاك، آماده مواجهه با زمستان شويد. - امکانات محل سکونت خود را براي فصل‌ زمستان آماده و مجهز نماييد تا در صورت مواجهه با سرما و ديگر حوادث ثانويه كولاك، آمادگي مقابله داشته باشيد. - استحكام‌بام خانه در برابر وزن‌سنگين برف يا بارش مداوم باران، و كاركرد صحيح خروج آب از ناودان‌ها را بررسي و معايب آنها را رفع‌نماييد. - هنگام سفر در زمستان و احتمال قرار‌گرفتن در شرايط‌جوي نامناسب به جاي پوشيدن لباس سنگين، چند دست لباس مناسب، راحت، سبك و گرم بپوشيد. - وسيله‌نقليه را براي قرار‌گرفتن در شرايط نامساعد جوي، به خوبي بررسي‌نماييد.(روغن‌گيري، فيلتر هوا و سوخت، بخاري، لوله‌هاي‌اگزوز، ترمزها، دنده‌ها، و...) - هنگام سفر در زمستان، به دليل بارش و يخ‌زدگي و لغزندگي جاده‌‌ها لوازم و ابزار اضطراري مانند؛ زنجير‌چرخ به همراه داشته‌باشيد و حتماً در شرايط نامساعد‌جوي از آن استفاده كنيد. - تجهيزات كمكي مثل؛ نمك، زنجير‌چرخ و پارو يا بيلچه (براي آب‌كردن‌يخ‌ جاده، سهولت‌در‌ رفت و آمد و كنار‌زدن ‌برف) را به تجهيزات زمان‌اضطراري وسيله نقليه خود اضافه كنيد. - سوخت مورد‌نياز‌ خودرو براي سفر را به اندازه‌ كافي تأمين نماييد، قطع‌سوخت در شرايط ‌اضطراري و عدم ‌دسترسي ‌آسان به سوخت‌ مناسب، باعث مشكلاتي براي شما خواهد شد. - براي جلوگيري از يخ ‌زدگي لوله‌هاي‌آب، يك‌ماده‌عايق يا چند لايه روزنامه را به دور لوله‌ها بپيچيد. اقدامات ايمني حين ‌و پس از وقوع‌ كولاك و يخبندان - وقتي از چراغ‌نفتي استفاده‌ مي كنيد، هواكش را روشن بگذاريد تا گاز‌سمي در اتاق نماند. - براي حفظ ‌ايمني، در بيرون از محيط اتاق در چراغ نفتي، نفت بريزيد و چراغ را حتماً با فاصله مناسب از اجسام قابل اشتعال قرار‌دهيد. - وقتي برف‌ها را پارو مي‌نماييد، زياد تقلا نكنيد، چون اين كار باعث فشار به قلب و حمله‌قلبي مي‌‌‌شود، اگر پارو كردن برف‌ها ضرورت‌دارد، قبل از شروع براي آمادگي لازم بدن حتماً حركات ‌‌‌‌نرمشي انجام‌دهيد. - براي حفظ سلامتي خود به طور منظم غذاهاي مقوي بخوريد و مايعات‌بدون‌كافئين گرم زياد بنوشيد. - در بيرون از منزل، براي حفظ سلامت و جلوگيري از ورود هواي سرد به ريه‌ها، دهانتان را بپوشانيد. - اگر لباس‌هايتان خيس‌شد، براي حفظ سلامت خود آنها را عوض نماييد. - كرخت‌شدن و رنگ‌‌پريدگي در قسمت انتهايي انگشت‌ها، شصت‌پا، نرمه‌گوش و نوك‌بيني و علايم افت‌شديد‌ دماي بدن و لرزش غير‌قابل ‌كنترل اعضاء، عدم ‌‌‌‌انسجام فكري و رفتاري، بريده‌‌ بريده‌حرف‌زدن، كسالت و خستگي از علايم سرمازدگي است. - مصدوم سرمازده را به مكان‌ گرم انتقال‌‌دهيد، لباس‌هاي خيس را از تنش بيرون‌آوريد، به او پتو بپوشانيد، اگر هوشيار ‌است نوشيدني‌هاي گرم و بدون‌كافئين به وي بخورانيد، فوراً به وي كمك‌هاي پزشكي ارائه دهيد. - در شرايط نامساعد جوي در صورت ضرورت به رانندگي، برنامه‌ي سفر را حتماً با ديگران در ميان بگذاريد، براي حفظ ايمني‌خود در جاده‌‌اصلي رانندگي كنيد و از مسيرميان‌برها استفاده نكنيد. - در صورت توقف ناگهاني در جاده و شرايط بحراني كولاك هوا با پلس راه و نداي امداد(112و 110)تماس‌بگيريد و شرايط و موقعيت دقيق خود را گزارش دهيد. - براي حفظ ‌ايمني در شرايط نامطلوب و بارش‌شديد از خودرو خارج‌نشويد و پياده در برف به راه نيفتيد. - هنگام بارش برف، تشخيص‌فاصله‌ها واقعي نيستند، و يك‌فاصله از ديد‌ ما نزديك، اما در عمل يك پياده‌روي طولاني در برف‌‌‌عميق است، با درايت و دقت بهترين كار را انجام دهيد. - اگر در راه‌ مانديد و ناچار به ماندن ‌در‌خودرو هستيد، براي اين كه گرم بمانيد بخاري و موتور خودرو را هر يك ساعت، حدود ده‌دقيقه روشن كنيد. - اگر شرايط‌جوي نامطلوب و ماندن در بين‌راه خطرساز است، خودرو خود را رها كرده و پياده به راه بيفتيد، البته به شرطي كه كولاك و بوران از شما عبور كرده باشد. آسيب هاي ناشي از سرما سرمازدگی - در دماهاي پايين، يخبندان، برف و کولاک، انتهای اندام‌های بدن مانند نوک انگشتان به دليل دمای پايين يخ‌می¬زند که در موارد شديد می‌تواند باعث از بين‌رفتن دائمی حس و در نهايت منجر به مرگ‌بافت و از بين‌رفتن آن اندام شود. علايم سرمازدگي - از مهم‌ترين علايم سرمازدگي؛ احساس‌ گزگز، سوزش يا درد، سردي‌پوست، رنگ‌پريدگي و بي‌حسي، پوست‌‌براق و تغيير رنگ دادن پوست به رنگ سفيد و سپس لکه‌لکه و در نهايت آبی و تيره شدن (به دليل نرسيدن خون) آن مي‌باشد. نکته مهم هنگام بهبودی در سرمازدگي پوست قرمز، گرم، دردناک و تاول‌دار می‌‌گردد و در صورت از بين رفتن بافت، پوست سياه می‌شود. اقدامات اوليه در سرمازدگي - ابتدا مصدوم را به يك مکان گرم منتقل کنيد، دستکش، حلقه و زيورآلات و لباس‌های تنگ مصدوم را به سرعت بيرون آوريد. - عضو سرمازده را زير بغل خود مصدوم قرار دهيد يا بين دست‌های خود بگيريد تا گرم شود. - به هيچ وجه عضو سرمازده را مالش ندهيد (خطر آسيب بيشتر به عضو) - براي بهبودي‌سريع، عضو را به سرعت گرم نکنيد و آن را روی منبع حرارتی قرار ندهيد. - آب گرم با دمای 40 درجه سانتيگراد فراهم نموده، اندام را در آن بگذاريد سپس آن را خشک کرده، بانداژ کنيد.(لاي انگشت‌ها گاز استريل بگذاريد) - اندام آسيب ديده را بالا نگه‌‌داريد تا تورم آن کم‌شود، برای کاهش‌درد به مصدوم‌هوشيار مسکن بدهيد. - مصدوم را به سرعت به مركز درماني انتقال دهيد. هايپوترمی هايپوترمي کاهش دماي بدن به زير 35 درجه سانتيگراد است، از عمده دلائل بروز هايپوترمي شنا‌کردن در آب‌های سرد، قرار‌گرفتن به مدت طولاني در هواي‌سرد يا ماندن در خانه¬ای با دمای‌پايين در سالخوردگان و نوزاداني كه در هواي سرد پوشش‌کافي و مناسب نداشته‌اند، در معرض اين عارضه قرار‌دارند. - در مصدوم‌ سرمازده علائم؛ لرز، سردي، رنگ‌پريدگي و خشکي پوست، خواب‌آلودگی، اختلال در هوشياري، بي‌تفاوتي و رفتارهای غير منطقي ديده مي‌شود. - تنفس مصدوم‌سرمازده کُند و سطحي، نبض کُند و ضعيف، و در نهايت احتمال ايست‌قلبی مصدوم وجود دارد. اقدامات ضروري براي مصدوم‌دچار‌سرمازدگي - به سرعت لباس‌های خيس را از تن مصدوم بيرون آوريد، لباس گرم و خشک به وی بپوشانيد. - اگر فرد جوان است با آب 40 درجه سانتيگراد دوش بگيرد، اما در افراد مسن توصيه نمي‌شود چون گرمای ناگهانی، جريان خون پوست را زياد کرده ولي خون‌رساني به مغز و قلب فرد كُند مي‌گردد. - مصدوم را در رختخواب يا جاي گرم بخوابانيد و به او مايعات‌گرم، سوپ يا غذاهای‌پرانرژی مانند شکلات بدهيد تا گرم شود. - مصدوم را در تماس مستقيم با منبع‌گرمايي قرار ندهيد چون اين حرارت می¬تواند باعث سوختگی‌‌اندام وي شود. - اگر در کوهستان هستيد، مصدوم را درون کيسه‌خواب قرار‌دهيد يا در صورت امکان بدن مصدوم را با بدن خود گرم‌کنيد، او را کاملاً بپوشانيد و به داخل پناهگاه انتقال دهيد. - فرد را به آرامی جا به‌جا کنيد، چون ممکن است در موارد شديد، انجام يك حرکت موجب ايست قلبی وي شود.
اخبار > جای خالی اصول هلال‌احمر در کتاب‌های درسی
 


  چاپ        ارسال به دوست

گزارشی از ضرورت توسعه آموزه‌های بنیادی جمعیت در مدارس

جای خالی اصول هلال‌احمر در کتاب‌های درسی

گزارش: مریم طالبی/ تا چند هفته دیگر، مدارس سراسر کشور بازمی‌شوند و فرآیند تدریس کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان آغاز خواهد شد، اما اگر به محتوای کتاب‌های تدریس شده در مدارس نگاه کنیم، می‌بینیم که در متون این کتاب‌ها، جای خالی آموزه‌های بشردوستانه هلال‌احمر خالی است. 

بی‌غرضی، بی‌طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهان‌شمولی به‌عنوان اصول هفتگانه نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر شناخته می‌شود که معرفی این اصول انسانی در کتاب‌های درسی می‌تواند جهان‌بینی دانش‌آموزان را به‌شدت تحت‌تاثبر قرار دهد.

اگر حدود 13 میلیون دانش‌آموز ایرانی از طریق کتب درسی با ارزش‌های بنیادین جمعیت هلال‌احمر آشنا شوند و در این مسیر نیز حدود یک‌میلیون معلم و فرهنگی نیز در حدود 105 هزار کلاس درس، این مفاهیم را به بچه‌ها آموزش دهند، آنگاه انقلاب بزرگی در حوزه بشردوستی در کشور ما اتفاق خواهد افتاد. در آن صورت، هم این دانش‌آموزان و هم معلمان می‌توانند آموزه‌های هلال‌احمر در کتب درسی را به اعضای خانواده خود نیز آموزش دهند و در نتیجه تقریبا همه خانواده‌های ایرانی از ارزش‌های انسان‌دوستانه هلال‌احمر مطلع خواهند شد و این آموزه‌ها را در زندگی روزمره به‌کار خواهند بست.

درواقع، آموزش مفاهیم بنیادی هلال‌احمر به دانش‌آموزان از طریق کتاب‌های درسی، می‌تواند طیف وسیعی از جامعه ایران را تحت‌تاثیر قرار دهد که دایره این تاثیر، بسیار فراتر از مرز مدارس خواهد بود. گسترش مهرورزی، توسعه فعالیت‌های داوطلبانه و عام‌المنفعه، کاهش خشونت و جرم و کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی، فقط یک چشمه از مزایای گنجانده‌شدن مبانی بشردوستی در کتاب‌های درسی است که می‌تواند آینده‌سازان کشوررا به سمت صلح و توسعه سوق دهد.

 

مدارس به کانون‌های بشردوستی تبدیل می‌شوند

اصول هفتگانه هلال‌احمر و صلیب‌سرخ، در همه جای جهان یکسان است. دکتر ابراهیم کارخانه‌ای، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان در گفت‌وگو با پیام‌هلال می‌گوید: «آشنایی با مفهوم بشردوستی و اصول هفتگانه صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، ارزش معنوی بالایی دارد که این ارزش معنوی در همه جای دنیا مورد احترام و تکریم است. تلاش برای نفوذ این مفاهیم معنوی در کتب درسی، می‌تواند فرهنگ ما را به ارزش‌های انسان‌دوستانه هلال‌احمر نزدیک‌تر کند.»

به قول این مقام مسئول «اگر بتوانیم شرایطی را با کمک آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی فراهم کنیم که مفاهیم بشردوستی، مدیریت بحران و دیگر اصول بشردوستانه هلال‌احمر را بین دانش‌آموزان و دانشجویان تزریق کنیم، توانسته‌ایم در جهت رشد انسان‌دوستی و سلامت اخلاقی جامعه، گام محکمی برداریم.»

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان «امروزه جایگاه بخشش و بشردوستی به‌حدی در دنیا اهمیت دارد که از سال 2012 سالانه «معیار بخشش جهانی» را در بین 144 کشور رصد می کنند. در این معیار سه نکته سنجیده می‌شود، افراد یک جامعه چقدر به یکدیگر کمک مالی می کنند، چقدر برای یکدیگر وقت می‌گذارند و چقدر به یک غریبه کمک غیرمالی می‌کنند. طبق این معیار، ایران در سال 2013، رتبه 12 و در سال 2016 رتبه بالای 40 را از آن خود کرده است که این افت رتبه، معنادار است، در حالی که می‌توانیم با گنجاندن مفاهیم بشردوستانه هلال‌احمر در کتاب‌های درسی، گام جدی برای بهترشدن رتبه ایران در این شاخص‌های جهانی برداریم.»

گنجاندن کتب آموزشی با محوریت آموزه‌های بنیادین صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به‌عنوان دروس اختیاری در دانشگاه‌ها پیشنهاد دیگری است که دکتر کارخانه‌ای به‌منظور افزایش آگاهی جوانان نسبت به ارزش‌های جمعیت هلال‌احمر، ارائه می‌دهد و می‌گوید: «در صورتی که این پیشنهاد محقق شود، می‌توان امیدوار بود که میزان بخشش و نوع‌دوستی بین دانشگاهیان و در بین آحاد جامعه رشد خواهد کرد.»

به اعتقاد کارخانه‌ای «توزیع کتب درسی درخصوص مفاهیم بشردوستانه در بین دانش‌آموزان و دانشجویان، به مقدماتی نیاز دارد. اولین و مهم‌ترین قدمی که باید در این مسیر برداشته شود، افزایش سطح آگاهی مردم و مسئولان است. مثلا شما اگر از برخی مسئولان عالی‌رتبه آموزش و پرورش درباره بشردوستی و اصول هفتگانه هلال‌احمر سوال کنید، شاید نتواند پاسخ درستی به‌شما بدهد، چراکه اطلاعات و سطح آگاهی مسئولان در این حوزه بالا نیست، بنابراین برای توسعه کتاب‌های درسی درخصوص مفاهیم بشردوستانه به بالارفتن آگاهی برخی مسئولان تصمیم‌ساز نیز نیاز داریم.»

به گفته این مقام مسئول «سطح پایین آگاهی برخی مردم و مسئولان در خصوص مفاهیم بنیادین بشردوستی، یکی از عواملی است که باعث شده خشونت در جامعه رواج یابد. وجود 14 میلیون پرونده قضایی در دادگاه‌ها، نشان می‌دهد که چگونه خشونت در بین خانواده‌ها ریشه دوانده است، در حالی که می‌توانیم کتاب‌های درسی را برای مقابله با این شرایط، به مفاهیم بشردوستی تجهیز کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی کودکی با همکلاسی‌هایش، دعواهای سنگین می‌کند و در خانواده نیز به اصلاح رفتارشان مبادرت نمی‌شود، در نتیجه دور از ذهن نیست که در سن جوانی، یک پرونده قضایی برای این کودک تشکیل شود. در واقع این وظیفه معلم و خانواده است که در اصلاح رفتار کودکان مداخله کنند که البته خود این مسئله نیز مستلزم این است که معلمان و خانواده‌ها تحت آموزش‌های مناسب قرار بگیرند، بنابراین ورود مفاهیم اخلاقی هلال‌احمر به آموزه‌های کتب درسی می‌تواند این کودکان را به مسیر درست بازگرداند و از میزان جرم و جنایت در جامعه نیز بکاهد.»

 

اصلاح کتاب‌های درسی باید به مدد طرح «دادرس» بیاید

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هلال‌احمر برای نفوذ آموزشی در مدارس،  اجرای طرح دادرس یا همان طرح دانش‌آموز آماده در روزهای سخت است. این طرح با آموزش کمک‌های اولیه و تعلیم مفاهیم بشردوستی، تلاش می‌کند دانش‌آموزی بااخلاق و آماده در برابر مخاطرات تربیت کند. در این راستا، اصلاح کتاب‌های درسی و گنجاندن مفاهیم هلال‌احمر در این کتاب‌ها می‌تواند به مدد طرح «دادرس» بیاید.

حیدرعلی خانبازی، معاون جوانان جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با پیام هلال می‌گوید: «یکی از عمده مشکلات ما در طرح دادرس این است که گاهی وقت معین و ثابتی برای انجام این طرح در مدارس اختصاص پیدا نمی‌کند. در حالی که اگر بتوانیم ساعات معینی را به آموزش اصول هلال‌احمر و صلیب‌سرخ به دانش‌آموزان اختصاص دهیم، می‌توانیم در پیشبرد طرح‌های دیگر مثل طرح دادرس نیز موفق‌ترعمل کنیم.»

خانبازی به ضرورت عملی‌شدن ورود مفاهیم هلال‌احمر به مدارس در قالب کتب درسی اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر آموزش و پرورش با این طرح موافقت کند، قدم بزرگی در جهت تزریق مفاهیمی مثل بشردوستی، رفع تبعیض، صلح و انسان‌دوستی در جامعه برداشته خواهد شد.»

معاون جوانان جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: «در صورت موافقت اولیه مسئولان، گام دوم شروع می‌شود که این گام نیز بسیار پراهمیت است. در گام دوم، تدوین متون و مواد درسی متناسب با مقاطع مختلف تحصیلی و متناسب با اصول هلال‌احمر باید عملی شود، مثلا باید در کتاب‌های هلال‌احمر، درج مفاهیمی که پیام‌آور ترویج احترام و مذمت خشونت باشد، در اولویت قراربگیرد.»


١١:١٣ - دوشنبه ٢٠ شهريور ١٣٩٦    /    عدد : ١٠١٥٦٥    /    تعداد نمایش : ٧٣٨


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج