يکشنبه ٠١ بهمن ١٣٩٦
اقدامات ايمني قبل از وقوع كولاك و يخبندان - با عايق‌بندي ديوارها، درزگيري‌‌شكاف در و پنجره‌ها، پوشاندن پنجره‌ها با پلاستيك مخصوص و نصب پنجره‌هاي مناسب كولاك، آماده مواجهه با زمستان شويد. - امکانات محل سکونت خود را براي فصل‌ زمستان آماده و مجهز نماييد تا در صورت مواجهه با سرما و ديگر حوادث ثانويه كولاك، آمادگي مقابله داشته باشيد. - استحكام‌بام خانه در برابر وزن‌سنگين برف يا بارش مداوم باران، و كاركرد صحيح خروج آب از ناودان‌ها را بررسي و معايب آنها را رفع‌نماييد. - هنگام سفر در زمستان و احتمال قرار‌گرفتن در شرايط‌جوي نامناسب به جاي پوشيدن لباس سنگين، چند دست لباس مناسب، راحت، سبك و گرم بپوشيد. - وسيله‌نقليه را براي قرار‌گرفتن در شرايط نامساعد جوي، به خوبي بررسي‌نماييد.(روغن‌گيري، فيلتر هوا و سوخت، بخاري، لوله‌هاي‌اگزوز، ترمزها، دنده‌ها، و...) - هنگام سفر در زمستان، به دليل بارش و يخ‌زدگي و لغزندگي جاده‌‌ها لوازم و ابزار اضطراري مانند؛ زنجير‌چرخ به همراه داشته‌باشيد و حتماً در شرايط نامساعد‌جوي از آن استفاده كنيد. - تجهيزات كمكي مثل؛ نمك، زنجير‌چرخ و پارو يا بيلچه (براي آب‌كردن‌يخ‌ جاده، سهولت‌در‌ رفت و آمد و كنار‌زدن ‌برف) را به تجهيزات زمان‌اضطراري وسيله نقليه خود اضافه كنيد. - سوخت مورد‌نياز‌ خودرو براي سفر را به اندازه‌ كافي تأمين نماييد، قطع‌سوخت در شرايط ‌اضطراري و عدم ‌دسترسي ‌آسان به سوخت‌ مناسب، باعث مشكلاتي براي شما خواهد شد. - براي جلوگيري از يخ ‌زدگي لوله‌هاي‌آب، يك‌ماده‌عايق يا چند لايه روزنامه را به دور لوله‌ها بپيچيد. اقدامات ايمني حين ‌و پس از وقوع‌ كولاك و يخبندان - وقتي از چراغ‌نفتي استفاده‌ مي كنيد، هواكش را روشن بگذاريد تا گاز‌سمي در اتاق نماند. - براي حفظ ‌ايمني، در بيرون از محيط اتاق در چراغ نفتي، نفت بريزيد و چراغ را حتماً با فاصله مناسب از اجسام قابل اشتعال قرار‌دهيد. - وقتي برف‌ها را پارو مي‌نماييد، زياد تقلا نكنيد، چون اين كار باعث فشار به قلب و حمله‌قلبي مي‌‌‌شود، اگر پارو كردن برف‌ها ضرورت‌دارد، قبل از شروع براي آمادگي لازم بدن حتماً حركات ‌‌‌‌نرمشي انجام‌دهيد. - براي حفظ سلامتي خود به طور منظم غذاهاي مقوي بخوريد و مايعات‌بدون‌كافئين گرم زياد بنوشيد. - در بيرون از منزل، براي حفظ سلامت و جلوگيري از ورود هواي سرد به ريه‌ها، دهانتان را بپوشانيد. - اگر لباس‌هايتان خيس‌شد، براي حفظ سلامت خود آنها را عوض نماييد. - كرخت‌شدن و رنگ‌‌پريدگي در قسمت انتهايي انگشت‌ها، شصت‌پا، نرمه‌گوش و نوك‌بيني و علايم افت‌شديد‌ دماي بدن و لرزش غير‌قابل ‌كنترل اعضاء، عدم ‌‌‌‌انسجام فكري و رفتاري، بريده‌‌ بريده‌حرف‌زدن، كسالت و خستگي از علايم سرمازدگي است. - مصدوم سرمازده را به مكان‌ گرم انتقال‌‌دهيد، لباس‌هاي خيس را از تنش بيرون‌آوريد، به او پتو بپوشانيد، اگر هوشيار ‌است نوشيدني‌هاي گرم و بدون‌كافئين به وي بخورانيد، فوراً به وي كمك‌هاي پزشكي ارائه دهيد. - در شرايط نامساعد جوي در صورت ضرورت به رانندگي، برنامه‌ي سفر را حتماً با ديگران در ميان بگذاريد، براي حفظ ايمني‌خود در جاده‌‌اصلي رانندگي كنيد و از مسيرميان‌برها استفاده نكنيد. - در صورت توقف ناگهاني در جاده و شرايط بحراني كولاك هوا با پلس راه و نداي امداد(112و 110)تماس‌بگيريد و شرايط و موقعيت دقيق خود را گزارش دهيد. - براي حفظ ‌ايمني در شرايط نامطلوب و بارش‌شديد از خودرو خارج‌نشويد و پياده در برف به راه نيفتيد. - هنگام بارش برف، تشخيص‌فاصله‌ها واقعي نيستند، و يك‌فاصله از ديد‌ ما نزديك، اما در عمل يك پياده‌روي طولاني در برف‌‌‌عميق است، با درايت و دقت بهترين كار را انجام دهيد. - اگر در راه‌ مانديد و ناچار به ماندن ‌در‌خودرو هستيد، براي اين كه گرم بمانيد بخاري و موتور خودرو را هر يك ساعت، حدود ده‌دقيقه روشن كنيد. - اگر شرايط‌جوي نامطلوب و ماندن در بين‌راه خطرساز است، خودرو خود را رها كرده و پياده به راه بيفتيد، البته به شرطي كه كولاك و بوران از شما عبور كرده باشد. آسيب هاي ناشي از سرما سرمازدگی - در دماهاي پايين، يخبندان، برف و کولاک، انتهای اندام‌های بدن مانند نوک انگشتان به دليل دمای پايين يخ‌می¬زند که در موارد شديد می‌تواند باعث از بين‌رفتن دائمی حس و در نهايت منجر به مرگ‌بافت و از بين‌رفتن آن اندام شود. علايم سرمازدگي - از مهم‌ترين علايم سرمازدگي؛ احساس‌ گزگز، سوزش يا درد، سردي‌پوست، رنگ‌پريدگي و بي‌حسي، پوست‌‌براق و تغيير رنگ دادن پوست به رنگ سفيد و سپس لکه‌لکه و در نهايت آبی و تيره شدن (به دليل نرسيدن خون) آن مي‌باشد. نکته مهم هنگام بهبودی در سرمازدگي پوست قرمز، گرم، دردناک و تاول‌دار می‌‌گردد و در صورت از بين رفتن بافت، پوست سياه می‌شود. اقدامات اوليه در سرمازدگي - ابتدا مصدوم را به يك مکان گرم منتقل کنيد، دستکش، حلقه و زيورآلات و لباس‌های تنگ مصدوم را به سرعت بيرون آوريد. - عضو سرمازده را زير بغل خود مصدوم قرار دهيد يا بين دست‌های خود بگيريد تا گرم شود. - به هيچ وجه عضو سرمازده را مالش ندهيد (خطر آسيب بيشتر به عضو) - براي بهبودي‌سريع، عضو را به سرعت گرم نکنيد و آن را روی منبع حرارتی قرار ندهيد. - آب گرم با دمای 40 درجه سانتيگراد فراهم نموده، اندام را در آن بگذاريد سپس آن را خشک کرده، بانداژ کنيد.(لاي انگشت‌ها گاز استريل بگذاريد) - اندام آسيب ديده را بالا نگه‌‌داريد تا تورم آن کم‌شود، برای کاهش‌درد به مصدوم‌هوشيار مسکن بدهيد. - مصدوم را به سرعت به مركز درماني انتقال دهيد. هايپوترمی هايپوترمي کاهش دماي بدن به زير 35 درجه سانتيگراد است، از عمده دلائل بروز هايپوترمي شنا‌کردن در آب‌های سرد، قرار‌گرفتن به مدت طولاني در هواي‌سرد يا ماندن در خانه¬ای با دمای‌پايين در سالخوردگان و نوزاداني كه در هواي سرد پوشش‌کافي و مناسب نداشته‌اند، در معرض اين عارضه قرار‌دارند. - در مصدوم‌ سرمازده علائم؛ لرز، سردي، رنگ‌پريدگي و خشکي پوست، خواب‌آلودگی، اختلال در هوشياري، بي‌تفاوتي و رفتارهای غير منطقي ديده مي‌شود. - تنفس مصدوم‌سرمازده کُند و سطحي، نبض کُند و ضعيف، و در نهايت احتمال ايست‌قلبی مصدوم وجود دارد. اقدامات ضروري براي مصدوم‌دچار‌سرمازدگي - به سرعت لباس‌های خيس را از تن مصدوم بيرون آوريد، لباس گرم و خشک به وی بپوشانيد. - اگر فرد جوان است با آب 40 درجه سانتيگراد دوش بگيرد، اما در افراد مسن توصيه نمي‌شود چون گرمای ناگهانی، جريان خون پوست را زياد کرده ولي خون‌رساني به مغز و قلب فرد كُند مي‌گردد. - مصدوم را در رختخواب يا جاي گرم بخوابانيد و به او مايعات‌گرم، سوپ يا غذاهای‌پرانرژی مانند شکلات بدهيد تا گرم شود. - مصدوم را در تماس مستقيم با منبع‌گرمايي قرار ندهيد چون اين حرارت می¬تواند باعث سوختگی‌‌اندام وي شود. - اگر در کوهستان هستيد، مصدوم را درون کيسه‌خواب قرار‌دهيد يا در صورت امکان بدن مصدوم را با بدن خود گرم‌کنيد، او را کاملاً بپوشانيد و به داخل پناهگاه انتقال دهيد. - فرد را به آرامی جا به‌جا کنيد، چون ممکن است در موارد شديد، انجام يك حرکت موجب ايست قلبی وي شود.
اخبار > زمین لرزه غرب کشور و چند درس آموخته
 


  چاپ        ارسال به دوست

زمین لرزه غرب کشور و چند درس آموخته

یادداشت: فیض اله جعفری، مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس/ حادثه دلخراش زمین لرزه منطقه غرب کشور فارغ از تمامی رنج هایی که به موجب فقدان بیش از چهارصد و سی تن از هموطنان و مصدومیت چند هزار نفری ساکنان آن مناطق به بار آورد، درس آموخته های ارزشمندی را نیز برای جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین سازمان امدادی و نهاد بشردوستانه و عام المنفعه به همراه داشت که در ادامه به آنها اشاره می گردد:


ضرورت تبیین و تشریح اصولی وظایف جمعیت هلال احمر در حوادث برای اعضای مدیریت بحران: به رغم برگزاری جلسات متعدد و متنوع با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران در پایتخت و مراکز استان ها و شهرستان ها در قالب کارگروه های مختلف و اتفاق و اجماع نظر اعضا و نمایندگان دستگاه ها بر شرح وظایف تخصصی و حتی اجرای مانورهای پشت میزی و میدانی، اما متاسفانه در عرصه عمل تداخل مسئولیت ها و موازی کاری های غیر کارشناسی به عنوان عامل بازدارنده و کندکننده فرآیندهای عملیاتی، امدادی و پشتیبانی ظاهر می شود؛ مورد و مصداقی که در جریان حادثه زمین لرزه مناطق غربی کشور نیز به وضوح قابل مشاهده بود و هست. انتقاداتی که درباره ضعف مدیریت توزیع منابع، اقلام و کالاهای امدادی و اهدایی بین حادثه دیدگان وجود دارد، آیا به راستی متوجه جمعیت هلال احمر است و یا محصول عدم توجه و اعتنای دستگاه های متولی در صحنه حادثه به وظایف مصرح قانونی و ذاتی جمعیت هلال احمر در بحران ها؟ به راستی اگر متناسب و مستند به اسناد بالادستی از جمله اساسنامه جمعیت، مصوب مجلس شورای اسلامی، آیین نامه های امدادی و دستورالعمل های کارگروه امداد و نجات، وظیفه تخصصی مدیریت و نظارت بر دریافت، جمع آوری، تفکیک و توزیع اقلام امدادی و اهدایی،  به هلال احمر سپرده شده بود، آیا باز هم شاهد معضل ایجاد شده در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بودیم؟ حل قطعی و همیشگی مشکل یاد شده، منوط به بازنگری در دستور کار و هدفمند نمودن روند جلسات مدیریت بحران در سطوح ملی، منطقه ای، استانی و شهرستانی و تبیین اصولی وظایف دستگاه های امدادرسان به ویژه جمعیت هلال احمر در مواقع بروز حوادث و بلایاست.
اهمیت هماهنگی و یکپارچگی در جمع آوری کمک های مردمی در حوادث: کمک های نقدی و غیرنقدی مردم شریف و نیکوکار ایران عزیز در زمان وقوع حوادث برای حمایت از آسیب دیدگان و متاثرین از حادثه، سرمایه بزرگ و مهمی است که نشان از حس نوعدوستی، تعاون و همبستگی اجتماعی است و در این میان تخصیص و تحویل کمک ها به جمعیت هلال احمر بیانگر اعتماد عمومی جامعه به جمعیت است.
متاسفانه در حوادث مختلف و از جمله حادثه اخیر استان کرمانشاه شاهد ورود نهادها و دستگاه هایی بودیم که به رغم اشاره صریح قانون به مسئولیت جمعیت هلال احمر در جمع آوری کمک های ملی و بین المللی در حوادث غیرمترقبه، در این امر مداخله نمودند و بالطبع در چنین آشفته بازاری بستر سوء استفاده برخی افراد در پوشش های حقیقی و حقوقی نیز به وجود می آید که مهمترین زیان آن متوجه اعتماد عمومی است.
البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بایستی فرآیند جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی مردمی در حوادث را با تدوین دستورالعملی جامع و با فراهم نمودن بسترهای اجرایی، نظارتی و توزیعی دقیق تر و قوی تر مدیریت کند.
سرمایه های اجتماعی ارزشمندی برای جمعیت هلال احمر به نام داوطلبان: در مواقع بحرانی و شرایط اضطراری است که ارزش و جایگاه سرمایه های مهم اجتماعی جمعیت یعنی اعضا و داوطلبان نمود و ظهور بیشتری پیدا می کند.
خلق صحنه های زیبا و بی بدیل از تلاش ها، فداکاری ها و نقش آفرینی های موثر اعضا و داوطلبان در کمک به حادثه دیدگان اعم از فرآیندهای امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری، حضور تیم های سحر در راستای حمایت های روانی از آسیب دیدگان، حضور داوطلبان تیم های بهداشت و درمان اضطراری و همچنین اعلام آمادگی داوطلبانی با تخصص های مختلف برای کمک به حادثه دیدگان و علاوه بر آن مشارکت اعضا و داوطلبان در برپایی ایستگاه های جمع آوری کمک های مردمی و دریافت و تفکیک این کمک ها، همگی نمونه های بارزی از ظهور و بروز ارزش و اعتبار این سرمایه اجتماعی جمعیت است که باید با سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت حفظ، نگهداشت و ارتقاء این سرمایه اقدام نمود.
تاکید دوباره بر اهمیت آموزش: اگر این اصل کلیدی را بپذیریم که اولین امدادگران مبتدی و یا حرفه ای، کاربلد یا کارنابلد در لحظات نخستین وقوع حادثه، مردم هستند و باز اگر به این اصل اعتقاد داشته باشیم که آسیب دیدگان یا متاثرین از حادثه مردم هستند، بنابراین مقوله آموزش ضرورت و اهمیت خود را بیش از پیش آشکار می کند.
آموزش های خودامدادی و دیگر امدادی، ارتقاء سطح تاب آوری، افزایش میزان آمادگی خانوارها در برابر مخاطرات و ... برنامه ها و سیاست های اولویت داری است که در جهت کاهش تبعات منفی ناشی از حوادث و جلوگیری از هدررفت سرمایه ها و منابع کشور در شرایط اضطراری، باید در دستورکار جمعیت هلال احمر قرار گیرد.
و البته به مورد فوق باید آموزش دستگاه های دخیل در امر مدیریت بحران از جمله نیروهای نظامی و انتظامی حافظ امنیت و نظم منطقه حادثه دیده و سایر دستگاه ها و همچنین توجیه و آموزش نیروهای داوطلب به عنوان حافظ منافع سازمانی جمعیت هلال احمر اضافه شود تا شاهد هماهنگی بیشتر در امر مدیریت بحران باشیم. 
امید است جمعیت هلال احمر در بهره گیری بهینه از درس آموخته های حادثه اخیر کرمانشاه و تلاش برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف در آینده گام های جدی بردارد.


١٢:٥٤ - يکشنبه ٣ دی ١٣٩٦    /    عدد : ١٠٣٨٢٤    /    تعداد نمایش : ٥٧٨


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج