استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش و ارتقای سطح آمادگی مردم در برابر حوادث

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آۀموزش و ارتقای سطح آمادگی مردم در برابر حوادث تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان یزد، دکتر روح الله استاک در دیدار با مدیرکل روابط عمومی استانداری و هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان یزد اظهار کرد: روابط عمومی یزد براساس رتبه دوم کشور را دارد و مسئول روابط عمومی و مدیرعامل هلال احمر یزد، تلاش ارزنده ای در سطح استان داشته اند.

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر افزود: سند ملی رسانه ای بحران یکی از راهبردهای مهم است، دنیای فعلی ما به واسطه فضای مجازی و رسانه های دیجیتال تحولات زیادی داشته است و همان طور که انقلاب صنعتی در جهان نوع زندگی و حکمرانی را تغییر داد در دنیای فعلی نیز حتی شیوه های حکمرانی را تغییر داده و ما باید خود را متناسب با دنیای جدید و فضای مجازی تطبیق دهیم.

وی بیان کرد: تا زلزله بم در دهه 80 که 50 هزار نفر در آن کشته شدند سیستم بحران تشکیل نشده بود و تا گروه امدادی رسیدند مشکلاتی رخ داد که منجر به تشکیل مدیریت بحران شد و مدیریت بحران تصمیم گرفت از نظر رسانه ای کارهایی انجام دهد.

استاک عنوان کرد: جمعیت هلال احمر در بخش خبر و اطلاع رسانی نسبتا به پیشرفت های خوبی رسیده است و سایت کامل فعال است و پیچ اینستاگرام این جمعیت 58 هزار دنبال کننده دارد. همچنین کانال تلگرامی هلال احمر فعال است و ما بزرگترین سازمان غیردولتی هستیم که از ظرفیت داوطلبی استفاده می کنیم.

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر افزود: باشگاه خبرنگاران داوطلب را پنج ماه قبل راه اندازی کردیم و برنامه تلویزیونی "ماه‌نشان" با استفاده از ظرفیت ها در جهت تقویت سرمایه اجتماعی در حال تولید است.

وی اظهار کرد: در دهه ۶۰ ساختار وزارت بهداشت درست شد و تحت عنوان خانه های بهداشت فعالیت آغاز شد و در خانه‌های بهداشت معمولاً دو تا سه نفر کار می کردند، این انقلاب در حوزه سلامت، تعداد مرگ و میر مادران باردار و نوزادان و بیماری های واگیردار را کنترل کرد .

استاک با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر، خانه های هلال را شکل می دهد، افزود: در وزارت بهداشت بین ۱۸ تا ۱۹ هزار خانه بهداشت در کل کشور داریم . در هلال احمر نیز سعی کردیم خانه های هلال را در تمام روستاهای کشور و همه محله های شهر ها ایجاد کنیم.

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه هلال احمر از ظرفیت داوطلبی مردم استفاده می کند، بیان کرد: در قانون مدیریت بحران خصوصاً ماده ۱۴ وظایف گسترده ای برعهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده است که برای تحقق این اهداف و  وظایف گسترده، به کمک بسیاری از دوستان خصوصاً صدا و سیما نیاز دارد، چراکه در بررسی زلزله کرمانشاه که در سال ۹۶ اتفاق افتاد متوجه شدیم که در این زلزله علیرغم خدمات زیادی که جمعیت هلال احمر در آنجا ارائه داده بود اما صدا و سیما به وظیفه خود خوب عمل نکرد.

استاک گفت: ما در سند ملی رسانه بحران دنبال این هستیم که در سه بخش پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران با هم همفکری کنیم و اقدامات خاص خودمان را انجام دهیم. متولی اصلی این اقدامات، سازمان صدا و سیما است و ما با آنها همکاری می‌کنیم‌.

وی افزود: آموزش همگانی و اگاه سازی مردم در خصوص بلایا و حوادث پیش از بحران انجام می‌شود، مانور ساعت صفر یکی دیگر از اقدامات سازمان امدادو نجات هلال احمر است.

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر عنوان کرد: روابط عمومی را در بحث مانور ساعت صفر دخیل کردیم به این معنا که اگر این مانور فرضی برگزار شود همزمان رسانه‌های ما هم درگیر شوند و به موقع بتوانند اطلاع رسانی کنند تا اینکه اخبار متناقض انتشار پیدا نکند.

استاک اظهار کرد: تعداد سخنگوها یکی دیگر از مشکلاتی بود که جمعیت هلال احمر را دچار مشکلاتی کرده بود، زیرا وقتی که سه نفر مختلف در این موضوع اعلام نظر می‌کنند اخبار متناقض پخش می شود و و شنوندگان و بینندگان را دچار سردرگمی می کنند. بنابراین وجود سخنگوی واحد در مواقع بحران الزامی است.

اولویت روابط عمومی باید تقویت اعتماد عمومی به سازمان باشد

صالحی مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد نیز در این دیدار گفت: پرسنل و اعضای داوطلب جمعیت هلال احمر روحیه ای انسان دوستانه و بشردوستانه دارند و این برای خدمات و فعالیت های مجموعه هلال احمر است که جا دارد از زحمات این عزیزان قدردانی شود.

وی با بیان این‌که پیشرفت تمام حوزه‌های کشور اعتماد عمومی است،‌ تأکید کرد:‌ روابط عمومی‌ها باید بیش از پیش بحث تقویت اعتماد عمومی را در اولویت و دستور کار خود قرار دهند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: روابط عمومي به معناي واقعي پل ارتباط بين مردم با مسئولان و مديران است.

صالحی  با اعلام اینکه روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان به جهت ارزیابی صورت گرفته از سوی استانداری در سال گذشته جزو سه روابط عمومی فعال و برتر استان بوده است، عنوان کرد: تعامل با اصحاب رسانه به عنوان نهادی متأثر از نگاه و نظر مخاطبان در جایگاه خویش و نهادی مردمی و برخواسته از دل مردم بنام جمعیت هلال احمر؛ می‌تواند همواره موجبات اتفاقات نیک در استان شود.

گفتنی است در پایان این دیدار از دکتر محسن حرازی زاده مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد و اقبالی مسئول روابط عمومی هلال احمر تجلیل شد.

زهرا جعفری
تهیه کننده:

زهرا جعفری

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *